Het Joodsch Lyceum

Aan het eind van de zomervakantie, op 25 augustus 1941, krijgen alle joodse leerlingen van Den Haag een brief. Daarin staat dat ze na de vakantie niet meer op hun eigen school mogen terugkeren. Ze mogen geen les meer krijgen met niet-joodse kinderen. De kinderen en hun ouders schrikken. Waar moeten ze nu naar school?

Er komen speciale scholen met alleen joodse kinderen en leraren. Eén daarvan wordt er opgericht in de Fisherstraat. Daar stond een oud schoolgebouw dat niet meer werd gebruikt. Het wordt snel ingericht als nieuwe school. Er moeten spullen komen voor de school en de rector moet een team leraren aanstellen.

In oktober 1941 wordt de nieuwe school geopend. Het is een lyceum, een middelbare school met verschillende opleidingen bij elkaar. Er is een gymnasium en de HBS (een soort VWO) en ook een afdeling speciaal voor meisjes.

Voor veel kinderen is het wennen zo’n nieuwe school. Ze zijn hun oude vriendjes en vriendinnetjes kwijt. Veel kinderen die niet meer naar hun oude school mogen voelen zich nu voor het eerst anders dan anderen. Ze beseffen dat ze joods zijn. De nazi’s zorgen ervoor dat de kinderen zich ineens ‘joods’ voelen.

Een gele ster voor leerlingen en leraren >>

Fischerstraat 133 - 135